BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, October 12, 2010

Interaksi 6: Kaedah Penilaian Bahasa


A)   Penilaian melalui kontrak pembelajaran
Kontrak pembelajaran penting dalam pembelajaran untuk membolehkan   pelajar mengenal pasti dan merekod :
·    objektif dan matlamat pembelajaran kendiri
·    kaedah yang akan diambil untuk mencapai matlamat
      ·    jangka masa pelaksanaan dan penghasilannya
      ·    bukti menunjukkan objektif tercapai
      ·    bagaimana dan pada tahap mana hasil pembelajaran akan dinilai
Memberi peluang pelajar menentukan matlamat pembelajaran masing-masing mengikut minat dan  keupayaan sendiri, menghasilkan kerja yang terancang  dan membantu pelajar membuat refleksi sepanjang proses kerjanya.
Fungsi :
 Pelajar mengenal pasti & merekod Pamerkan bukti Menetapkan yang objektif & menunjukkan matlamat objektif telah pembelajaran tercapai kendiri Kenal pasti Tetapkan jangka kaedah2 yang masa akan diambil pelaksanaan & untuk mencapai penghasilannya matlamat tersebut
Tentukan bagaimana & pada tahap mana pencapaian matlamat/tugasan dinilai Beri peluang kpd pelajar untuk tentukan matlamat pembelajaran mengikut minat & keupayaan masing2 Hasilkan kerja yang terancang Bantu pelajar membuat refleksi sepanjang proses penyiapan tugasan

B)   Penilaian melalui SoalJawab
Teknik soal jawab merupakan teknik yang paling lama dan paling popular digunakan dalam bidang pendidikan. Penggunaan teknik ini dalam P&P, Bahasa Melayu akan dapat melahirkan interaksi antara guru dan pelajar secara berkesan. Di samping itu, ia dapat dijadikan teras kepada pembinaan konsepkonsep, kesanggupan memberi penyataan dan melahirkan perasaan, penglibatan dan percaya diri dalam kalangan pelajar.

 Cara Pelaksanaan
Teknik ini dilaksanakan dengan cara guru mengemukakan soalan-soalan yang berkaitan dengan isi pelajaran dan pelajar dikehendaki memberikan tindak balas yang sewajarnya. Biasanya, soalan-soalan yang dikemukakan memerlukan pelajar berfikir, di samping dapat menguji dan menilai apa yang diajar. Kejayaan penggunaan teknik ini dalam P&P bergantung kepada kebolehan guru untuk menguasai teknik menyoal.

0 comments: